یکشنبه 19 دی 1389

با نظریات مصباح یزدی؛ تئوریسین اصولگرا، بیشتر آشنا میشویم

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :سیاسی ،

منبع: ویکیپدیا

با نظریات مصباح یزدی؛  بیشتر آشنا میشویم

"قسمت سوم"

حکومت اسلامی

«در زمان غیبت هم مشروعیت حکومت از سوی خداست و نقش مردم در عینیت بخشیدن به حکومت است نه مشروعیت بخشیدن به آن.»

منبع: مصباح یزدی، محمد تقی، مقالهٔ «حکومت و مشروعیت»، برگرفته از شمارهٔ ۹۸۸ روزنامهٔ اعتماد (به تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۸).


«ارزش مراجعه به آرای عمومی، کمتر از رای خبرگان است.»

منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۲، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۵۹.

«مراجعه به آرای مردم از دیدگاه عقیدتی ما هیچگاه مشروعیت‌آور نیست که با منفی شدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل گردد.»

 «صحبت از رفراندوم، رای اکثریت و این حرف‌ها برای تغییر حکومت اسلامی نیست... هر کس مخالفت با حکومت اسلامی کند، محکوم است و باید با او مبارزه کرد؛ کم باشند یا زیاد.»

«مردم اصلا حق حاکمیتی از خودشان ندارند تا به کسی اعطا کنند.»

منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۲، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۵۰.

 

·         «ما در فعالیت‌هایمان فقط «نظام اسلامی» را می‌خواهیم و بس. هرچیز دیگری که می‌خواهیم، یا مقدمه ‌است برای تحقق «نظام اسلامی» یا لوازمش است و اصالت ندارد.»

o        منبع: مصباح یزدی، هفته‌نامه پرتو سخن (ارگان سیاسی موسسه آموزش و پرورش امام‌خمینی)، ۱۷ اسفند ۱۳۷۹.

·         «مردم اصلا حق حاکمیتی از خودشان ندارند تا به کسی اعطا کنند.»

o        منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۲، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۵۰.

·         «انتخاب غیرمستقیم بیشتر قابل اطمینان است.»

o        منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۱، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۸۵.

·         «مردمی که اختیار خود را ندارند، چگونه می‌توانند اختیار خلق خدا را به دست کسی بدهند؟!»

o        نادری، محمدمهدی، در پرتو ولایت، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ۱۳۸۲، ص ۲۵۴.

·         «وقتی حکومت اسلامی صحیح تشکیل شد، مسوول آن حکومت باید از این حکومت تا آخرین لحظه دفاع کند. حکومت حقی است، باید این حکومت وجود داشته باشد. آن کسانی که مخالفت می‌کنند؛ آنها آشوبگرند، ضدرژیم‌اند، هیچ رژیمی ضد خودش را تحمل نمی‌کند، حق ندارد تسلیم زورگویان بشود. تا کی؟ تا آنجا که قدرت دارد... پس وقتی حکومت حق تشکیل شد، مادامی که یار و یاور دارد، رئیس حکومت باید از نظام دفاع کند. پس از تشکیل حکومت اسلامی صحبت از رفراندوم، رای اکثریت و این حرف‌ها برای تغییر حکومت اسلامی نیست. چون وقتی حکومت حق و الهی تشکیل شد باید از آن دفاع کرد کار تا هر جا بکشد... پس بعد از اینکه حکومت اسلامی در این قطعه از زمین خدا به نام کشور امام زمان(عج) تشکیل شد، هر کس مخالفت با حکومت اسلامی کند، محکوم است و باید با او مبارزه کرد؛ کم باشند یا زیاد.»

o        منبع: هفته‌نامه پرتو سخن، ۳۰ خرداد ۸۰، ش ۸۳.

·         «برای حفظ حکومت کمیت ملاک نیست. ملاک این است که تعدادی از افراد از امام(ع) یا ولایت فقیه مشروع حمایت کنند که بتوانند حکومت را حفظ کنند. گاهی ممکن است با ۹۰ درصد و گاهی با ۸۰ درصد و گاهی با ۵۰ یا ۴۰ درصد. او مامور است که حکومت اسلامی را حفظ کند.»

·         منبع: مصباح یزدی، روزنامه ایران، ۱۰ آذر ۱۳۷۹.

«البته گرچه «مقبولیت» با «مشروعیت» تلازمی ندارد اما حاکم دینی حق استفاده از زور برای تحمیل حاکمیت خویش را ندارد. اگر نفوذ کلمه حاکمیت ولی فقیه از دست برود، مشروعیتش از دست نمی‌رود، بلکه تحقق حاکمیت با مشکل مواجه می‌شود. آنچه در نوشته‌ها و سخنان برون مرزی یا مقلدان آنها در داخل، مبنی بر عدم مقبولیت نظام اسلامی در میان مردم ادعا می‌شود، تنها برای ایجاد جو کاذب است.»

  •  

o        منبع: مصباح یزدی، محمد تقی، مقالهٔ «حکومت و مشروعیت»، برگرفته از شمارهٔ ۹۸۸ روزنامهٔ اعتماد (به تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۸).

·         «صحبت از رفراندوم، رای اکثریت و این حرف‌ها برای تغییر حکومت اسلامی نیست... هر کس مخالفت با حکومت اسلامی کند، محکوم است و باید با او مبارزه کرد؛ کم باشند یا زیاد.»

o        محمدتقی مصباح یزدی[۸]

·         «مراجعه به آرای مردم از دیدگاه عقیدتی ما هیچگاه مشروعیت‌آور نیست که با منفی شدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل گردد.»

o        محمدتقی مصباح یزدی[۸]

·         «شاید یک شرایطی پیش بیاید که ما باید اصلا نظام پارلمانی را عوض کنیم.»

o        منبع: مصباح یزدی، گفتمان مصباح، ص ۶۶۳.

·         «حکومت دینی، حکومتی است که نه تنها همه قوانین و مقررات اجرایی آن برگرفته از احکام دین است، بلکه مجریان آن نیز مستقیما از طرف خدا منصوبند، یا به اذن خاص یا عام منصوب‌شده‌اند، چنین حکومتی «حکومت دینی» ایده‌آل و کمال مطلوب است.»

o        منبع: مصباح یزدی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۱، ص ۴۵.

·         «انتخابات از نظر ما دو فایده دارد؛ یکی اینکه با برگزاری آن و توجه به آرای مردم، آنها خود را در ایجاد حکومت دینی سهیم خواهند دانست و در نتیجه بیشتر و بهتر در حمایت از نظامی که به دست خودشان تحقق یافته، می‌کوشند و آنگاه آرمان‌های مهم حکومت دینی تحقق می‌یابد. فایده دیگر این است که امام راحل(ره)- بنیانگذار این نظام الهی – با تاکید بر اهمیت نقش مردم و آرای آنان مخالفان نظام را خلع سلاح کردند، زیرا آنا با تبلیغات مسموم خود قصد داشتند، نظام اسلامی را مستبد جلوه دهند، ولی هنگامی که آرای مردم در این نظام مورد احترام و اهتمام باشد، حربه مخالفان از کار خواهد افتاد.»

o        منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۱، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۳۳.

·         «حکومت دینی که ما می‌گوییم معنایش این نیست که کسی که در راس حکومت قرار می‌گیرد و به نام دین حکومت می‌کند، هرچه دلش خواست رای بدهد... خدا به پیغمبرش می‌فرماید: تو برای مصلحت‌اندیشی نزدیک بود اندکی از پیشنهادهای کفار را بپذیری.»

o        منبع: ماهنامه معرفت ارگان تئوریک موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، مرداد ۸۲، ش ۶۸، ص ۱۲–۱۱.

·         «ممکن است سوال کنید؛ پس چرا امام فرمود: «جمهوری اسلامی» و نفرمود «اسلام» یا «حکومت اسلامی»؟ انتخاب واژه «جمهوری» برای نفی سلطنت بود... این رژیم در ادبیات سیاسی اسمش «جمهوری» است، اما نه جمهوری‌ای که در غرب است، «جمهوری دموکراتیک»، جمهوری‌ای که همه چیزش و اختیارش در دست مردم باشد و تابع آرا و هوس‌های مردم باشد؛ نه. جمهوری‌ای که محتوایش اسلام باشد. پس هدف برقراری اسلام در یک نظام حکومتی است که امروز وقتی سلطنتی نبود، اسمش «جمهوری» است؛ نه اینکه در کنار اسلام ما یک هدف دیگری به نام جمهوری داشته باشیم این تفکری است شرک‌آمیز.»

·         منبع: مصباح یزدی، هفته‌نامه پرتو سخن، ۱۷ اسفند ۱۳۷۹.

·         ««انتخاب و مراجعه به آرای مردم از دیدگاه عقیدتی ما هیچگاه مشروعیت‌آور نیست، تا با منفی شدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل گردد.»

o        منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۱، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۳۲.

·         «در خود قانون اساسی هم پیش‌بینی شده که می‌شود تغییراتی داد، اصلاحاتی کرد، پس انتخاب عنوان جمهوری، انتخاب پارلمانی، حکومت پارلمانی، به شکل پارلمان غربی و... مسائلی بوده که امام در آن زمان تشخیص داده‌اند... [البته] الان ما وظیفه‌مان این است که نظام جمهوری‌اسلامی را به همان ترتیبی که در قانون اساسی آمده محترم بشماریم. چرا محترم بشماریم؟ برای ما احترامش از این است که ولی فقیه که منصوب از طرف خداست و مشروعیتش از طرف خداست، او دستور می‌دهد.»

o        منبع: مصباح یزدی، گفتمان مصباح، ص ۶۶۳.

·         «نباید گمان کرد که «جمهوری» دقیقا شکل خاصی از حکومت است تا نظام فعلی ما- که جمهوری است- همان شکل را تقلید کند.»

o        منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۱، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۳۰.

·         «از آنجا که در نظر اهل تسنن، زمان حضور امام معصوم (ع) با زمان غیبت تفاوتی ندارد، زیرا آنها امامت بعد از پیامبر (ص) را آنگونه که در شیعه مطرح است قبول ندارند، مشروعیت حکومت با رای مردم است. یعنی سنی‌ها معتقدند با رای مستقیم مسلمانان یا تعیین خلیفه قبلی یا با نظر شورای حل و عقد، حکومت یک شخص مشروعیت می‌یابد.»

o        منبع: مصباح یزدی، محمد تقی، مقالهٔ «حکومت و مشروعیت»، برگرفته از شمارهٔ ۹۸۸ روزنامهٔ اعتماد (به تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۸).

·         «فقهای عضو خبرگان، کمتر تحت تاثیر تبلیغات و جوسازی‌ها واقع می‌شوند و در نتیجه در جو آرام و مطلوبی ولی فقیه را کشف و به مردم معرفی می‌کنند.»

o        منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۱، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۸۶.

·         «تشکیل مجلس خبرگان مبتنی بر نظریه انتصاب است... و خبرگان برای اینکه اختلافی پیش نیاید انتخاب می‌شوند.»

o        منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۲، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۵۶.

·         «ارزش مراجعه به آرای عمومی، کمتر از رای خبرگان است.»

o        منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۲، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۵۹.

·         «به رغم تعریف‌های مختلفی که از واژه حکومت در کتب علومی سیاسی ارائه داده‌است، می‌توان حکومت را ارگانی رسمی دانست که بر رفتارهای اجتماعی نظارت داشته و بدان‌ها جهت می‌بخشد. اگر مردم از طریق مسالمت آمیز جهت دهی را پذیرا نشوند، حکومت با توسل به قوه قهریه اهدافش را دنبال می‌کند. اگر کسانی از مقررات وضع شده برای نیل به هدف قانون تخلف کنند، با کمک دستگاه‌های انتظامی مجبور به پذیرفتن مقررات می‌شوند. این تعریف البته شامل حکومت‌های مشروع و نامشروع می‌شود.»

o        منبع: مصباح یزدی، محمد تقی، مقالهٔ «حکومت و مشروعیت»، برگرفته از شمارهٔ ۹۸۸ روزنامهٔ اعتماد (به تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۸).

·         «در زمان غیبت هم مشروعیت حکومت از سوی خداست و نقش مردم در عینیت بخشیدن به حکومت است نه مشروعیت بخشیدن به آن.»

o        منبع: مصباح یزدی، محمد تقی، مقالهٔ «حکومت و مشروعیت»، برگرفته از شمارهٔ ۹۸۸ روزنامهٔ اعتماد (به تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۸).


What do you do when your Achilles tendon hurts?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 ساعت 03 و 11 دقیقه و 31 ثانیه
I think this is one of the most vital info for me.

And i am glad reading your article. But should remark
on few general things, The site style is great, the articles
is really excellent : D. Good job, cheers
Why is my Achilles tendon burning?
یکشنبه 15 مرداد 1396 ساعت 20 و 57 دقیقه و 23 ثانیه
Very descriptive blog, I liked that bit. Will there be a part 2?
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 ساعت 21 و 21 دقیقه و 56 ثانیه
Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it
or something. I think that you could do with some pics to
drive the message home a little bit, but other than that, this is great blog.
A great read. I will certainly be back.
333
چهارشنبه 29 خرداد 1392 ساعت 16 و 01 دقیقه و 13 ثانیه
خیلی جالبه با توجه به یادداشتت "
روزنامه نگار علاوه بر خبررسان صادق و امانت دار باید یک شخصیت جامع الاطرافی هم باشد که عموم مردم از وی الهام بگیرند"لطفا ادامه بده.ممنون
hosein
پنجشنبه 23 دی 1389 ساعت 12 و 50 دقیقه و 03 ثانیه
bichanbe na sokhani tahrif shode va na harfe dorooghi neveshtan to chera joosh miari? tohjoniam be kasi nashode.
................... hahaha
کد 1845
چهارشنبه 22 دی 1389 ساعت 22 و 34 دقیقه و 48 ثانیه
به تو ربطی نداره تو بازی بزرگتر ها قاطی می شی.
حالتو می گیرم اگه دوباره از این مزخرفات بزاری تو وبلاگت .
فکر می کنی کی هستی تو دو دقیقه وبلاگتو می بندم.
دیگه از این غلط ها نکنی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر