تبلیغات
منطقه آزاد - کنکاش مهاجرت از نگاه روان شناسی اجتماعی
دوشنبه 2 بهمن 1391

کنکاش مهاجرت از نگاه روان شناسی اجتماعی

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :اجتماعی ،عمومی ،

کنکاش مهاجرت از منظر روان شناسی اجتماعی؛

هر کجا بروی آسمان همان رنگ نیست!

گفتگوی زیر حاصل مصاحبه علی ولی پور با دکتر پرویز سرندی از اساتید به نام و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تیریز است که برای تکمیل کاور استوری درس روزنامه نگاری تخصصی انجام داده ام. قبل از ورود به مصاحبه لازم است که با وی آشنا شویم.

مردی است با موهای جوگندمی و لباس های اتوکشیده که همیشه از بالای عینکش به دانشجویان نگاه می کند. در صحبت کردن برخلاف ما دانشجویان هیچ عجله ای ندارد، سوال را که می پرسی مکث می کند گاهی کوتاه گاهی طولانی سپس با لحن گیرایش آرام و شمرده شمرده پاسخ سوال را با نگاههای خاص اش که معلوم است کلا هوای زبان بدنت را هم دارد می دهد. وی از گفتن هیچ حرفی ابایی ندارد ولی می داند چه بگوید و چگونه بگوید همچنین با تلطیف انتقاداتش نفوذ حرفهایش را دو چندان می کند.

او سال های قبل از انقلاب را در فرانسه زندگی می کرد و سه دهه پیش دکترای روان شناسی اجتماعی خود را از دانشگاه سوربن پاریس اخذ می کند. مدتی هم در همان دانشگاه به تدریس روان شناسی می پردازد. سپس با کوله باری از تجربه برای انتقال دانش به وطن باز می گردد. و به همین دلیل گزینه مناسب من برای مصاحبه می شود.

همچنین قبل از اینکه وارد مصاحبه شویم تعریفی از مهاجرت را ارائه دهیم تا در فهم راحت تر مصاحبه مشکلی نداشته باشیم، با این مضمون که مهاجرت یک نوع جابجایی است به قصد رسیدن به هدف. و یا منظور از جابجایی، تغییر مکان است برای رسیدن به هدف، که ممکن است بعدا شکل دایمی پیدا کند یا موقتی. یا به تعریفی دیگر که از سایت تبیان اقتباس شده است یعنی: مهاجرت عبارت‌است از جابه‌جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی. مردم معمولاً به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دورکننده‌ای مانند فقر، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت مهاجرت می‌کنند. دلیل دوم می‌تواند شرایط و عوامل مساعد جذب کننده مانند امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بیشتر و مسکن بهتر در مقصد مهاجرت باشد. پدیده مهاجرت مختص به یک علمی غیر از روان شناسی، مثل جغرافیای انسانی و جامعه شناسی است ولی لازم می بینم که دلایل این پدیده از منظر روانی هم واکاوی و پژوهش بشود. مصاحبه به شرح زیر است:

از دکتر سرندی پرسیدم که از نظر شما چرا لازم است که پدیده مهاجرت را از دید روان شناسی اجتماعی کالبدشکافی و بررسی کنیم وی با سکوتی نسبتا طولانی و با لحنی عمیق گفت: ((در حالت کلی مهاجرت از منظر روان شناسی نمودی از عدم تعادل است، بعبارتی دیگر یکی از ضروریات یا الزامات عدم تعادل، تغییر شرایط است.)) او در ادامه با ذکر مثالی ساده برای درک راحت تر مسئله راجع به تغییر شرایط افزود: ((اگر من می خواهم اتاقی را ترک کنم دلیل این است که من در اتاق احساس راحتی نمی کنم و راحت نیستم، یا می خواهم در اتاقی باشم که مناسب تر از اتاق موجود باشد و این عدم تعادل، مهاجرت را در روان شناسی مطرح می کند.)) حال در مقابل سوال دکتر سرندی این پرسش به ذهن می رسد که آیا نمی توانم اتاق را طوری درست و تزیین کنم که علاوه بر خودم چندین نفر هم بتوانند در آن راحت تر باشند؟ در پاسخ می گوید: ((انسان ها زمانی که تعادلشان مختل شد و به تلاطم افتادند برای برقراری تعادل مجدد واکنش هایی از قبیل واکنش های انفعالی از خود نشان می دهند به این معنی که اگر من نتوانم شرایط بیرونی را تغییر دهم، برای اینکه تعادل از دست رفته دوباره بوجود آید، لازم می بیند که از شرایط درونی خود مایه بگذارد. اگر من نوعی نمی توانم ساختار بیرونی را، مناسب با شرایط عوض کنم ولی می توانم ساختار درونی خودم را متناسب با ساختار بیرونی تغییر دهم. اگر نمی توانم اعتقادات، ساختار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه را دگرگون کنم در عوض می توانم ساختار فکری خودم را به نحوی دگرگون کنم که با همان ساختار بیرونی مطابقت داشته باشد، این روش معمولا از سوی افرادی که تاثیر پذیرند انجام می گیرد. گروههای دیگری از افراد وجود دارند به جای اینکه ساختار درونی خود را تغییر دهند شرایط و ساختار بیرونی را عوض می کنند، یعنی شرایط اتاق را که در مثال قبلی ذکر کردیم طوری تغییر می دهند جای اینکه اتاق را متحول  کنند عقب نشینی کرده و اتاق را ترک می کنند. با این وضع شرایط موجود را بیشتر دگرگون می کند. مهاجرت یکی از این مکانیسم های موجود است.))

دکتر پرویز سرندی در ادامه حرف هایش اضافه می کند: ((زمانی است که فرد در شرایط موجود برای ایجاد تغییرات احساس ضعف می کند، بنابراین شرایط را همان طوری که است رها کرده و مهاجرت می کند، یا شرایط بقدری قوی است که یاس و نومیدی بوجود می آورد و عقب نشینی را ترجیح می دهد در واقع مهاجرت یکی از انواع این عقب نشینی هاست.)) وقتی از وی پرسیدم اگر مهاجرت به این معنایی که تعریف کردید در نظر داشته باشیم نتیجه می گیریم که مهاجرت نوعی از انفعال است در جوابی بدون مکث گفت: ((خیر. همیشه اینطور نیست. در بعضی از موارد انسان امید، آرزو و اهدافی دارد که آن امیدها و آرزوها به دلیل ساختار خاص خودشان، شاید در بعضی از موارد بعلت اعتلای سطح خودش در شرایط فعلی قابل تحقق نیست. پس باید دنبال شرایطی برویم که بتواند به ایده آل هایمان پاسخ دهد، چه بسا مهاجرت نخبگان از این قماش باشد. یعنی دنبال شرایطی باشد که تحقیقات علمی تر انجام دهند که انجام آن تحقیقات در کشور خودش به دلیل عدیده ای امکان پذیر نباشد. در چنین شرایطی راهی را بر می گزینند که هم ایده آل ترند و هم سطح بالاتری را دارند که خودش نیز به یقین می داند این مسیر او را به هدف علمی بالاتر می رساند. این افراد برای رسیدن به اهداف بالاتر از حالت انفعالی به دورند و به این موضوع اشراف دارند که با مهاجرت پا در مسیر تعالی بخشی خودش می گذارد، پس مهاجرت می کند.))

وی درباره جوانب مثبت و منفی مهاجرت برای همگان صحبت کردند که به این شرح است: ((جوانب مثبت مهاجرت برای نخبگان این است که علم را در سطح جهانی توسعه می دهند چون معتقدند که علم، خاص یک قشر، جامعه یا یک فرهنگ نیست بلکه خاص همگان است. پس نخبگان با مهاجرت با انجام تحقیقات که محصول آن به کل جوامع انسانی بر می گردد، مرزهای جغرافیایی را می شکند. ولی جوانب منفی آن، فراورده های بوجود آمده را به کشورهایی که شاید نسبت به آن دینی داشته باشند ادا کنند، آنها را از این مزایا محروم می کنند. برای مثال متخصصان ایرانی وقتی تحقیقات خود را در خارج و برای کشورهای خارج انجام می دهند به نوعی به معنای این است که کشور خود را از مزیت های علم جدید محروم می کند.))

حال می رسیم به این سوال که با چه برنامه و روش هایی می توان سرمایه های علمی کشور را حفظ کنیم؟ وی با مکثی طولانی و پس از سکوت محض حاکم شده در اتاق استاد در جواب گفت: ((عوامل جذب کننده را بشناسیم، 1- اگر ما بتوانیم عوامل جذب کننده را در کشورمان بوجود آوریم طبیعتا کاهش در روند سرعت مهاجرت بوجود خواهد آمد. 2- عوامل دفع کننده را در درون کشور به حداقل برسانیم. بعبارت دیگر دوجانبه عمل کنیم، از یک طرف عوامل دفع کننده را تقلیل بدهیم و از طرف دیگر عوامل جذب کننده را در کشور خودمان بیشتر کنیم. مثلا اگر بعضی ها می روند و هدفشان رسیدن به سطوح عالی است که در کشور خود این موقعیت را نمی بینند منطق حکم می کند که آن عوامل تسهیل کننده را در جامعه فراهم کند و تدارک ببیند هرچند که هزینه بسیار بالایی داشته باشد.)) وی در ادامه برای فهم آسان این بحث یک مثال ساده می زند: ((وقتی افراد در جامعه ببینند که متناسب با استعداد و زحماتشان نمی توانند از دانسته های خود بهره برداری کنند طبیعتا به قصد مهاجرت می افتند. وقتی افراد شایسته ای در جامعه وجود داشته باشند و متوجه شوند متناسب با شایستگی هایشان نمی توانند از موقعیت ها استفاده کنند به دنبال مکان هایی می روند که در آن بتوانند از استعداد و شایستگی خود به نحو احسنت بهره برداری کنند تا از قوه به فعل برسند. اگر این مطلب را در قالب علمی بیان کنیم طلب استعداد، وجود آن استعداد و در نهایت نبود آن امکانات برای آن استعداد که نهایتا می رسد به جایی که برای آن استعداد، امکانات است؛ دانشمند استعداد دانشمند شدن را دارد ولی همه امکانات لازم برای دانشمند شدن را ندارد، می رود دنبال جاهایی که امکانات دانشمند شدن برای او وجود داشته باشد ولی اگر در جامعه خودمان آن امکانات را برای این افراد فراهم شود نتیجتا روند مهاجرت نخبگان کم خواهد شد.))

از وی پرسیدم که اکثر جوانان عادی به بهانه ی ادامه تحصیل به کشور های دست چندمی می روند و سابقه علمی درخشانی هم در کارنامه خودشان ندارند اما این افراد بعد از اتمام تحصیل نمی خواهند به وطن برگردند یعنی حتی جوان عادی هم کشور و جامعه خود را مناسب و درخور فعالیت، کار و زندگی نمی بیند؟ وقتی دلیل دکتر را از دیدگاه روانشناسی اجتماعی جویا شدم نیش خندی زد و از سوالم خرده گرفت و گفت: ((مقایسه زمانی انجام می گیرد که داده ها بیش از ((یک)) باشد.)) ایشان با ایراد یک مثال مطلب را اینگونه بیان می کند: ((وقتی شما در یک دانشگاه یک استاد را می شناسید و بقیه را بفرض شناختی از آنان ندارید ابدا نمی توانید این استاد را با اساتید دیگر مقایسه کنید. در مورد کشورهای دیگر هم همینطور. ما تا زمانی که اطلاعاتی از آن جوامع نداشته باشیم حق قیاس و مقایسه را نخواهیم داشت. پس اولین تئوری این است که مقایسه زمانی اتفاق می افتد که اطلاعات و داده های ما بیش از ((یک)) باشد بنابراین، این جوانان تا زمانی که پا به کشورهای خارج نگذاشته و ندیده اند نمی توانند شرایط و اوضاع کشور خودشان را با کشورهایی که می روند و می بینند مقایسه کنند. ولی زمانی که به هر علتی رفتند و دیدند، خواه ناخواه در معرض مقایسه قرار می گیرند.)) وی در ادامه اضافه می کنند: ((مقایسه دو نتیجه دارد: اول احساس مزیت دوم احساس محرومیت. افرادی که به جهان خارج می روند خواه ناخواه بدون اینکه قضاوت کنیم به این جمع بندی می رسیم که آن کشورها مزایایی دارند که در کشور خود نداشته اند سپس حاضر به دست کشیدن از آن مزایا نمی شوند در نتیجه در آن جامعه ماندگار می شوند. این مزایا الزاما مادی نیستند ممکن است آنجا احساس آزادی عمل بیشتری کنند که در داخل در آنها وجود نداشت. گرچه به قول شما کشوری دست چندمی است اما در نهایت تصمیم گیرنده آنها هستند که به مقام مقایسه رسیده اند. ولی افرادی هم هستند که می روند و جهان خارج را می بینند و با آنچه که در کشور خود داشتند مقایسه می کنند، می رسند به جایی که محرومیت را در خارج دارند که در کشور خودشان آن محرومیت ها را نداشتند. احتمال اینکه آنها برگردند زیاد است.))

بعد از اتمام شدن حرف های استاد این سوال را از او پرسیدم که بعضی از مهاجران هستند که به محض ورود به یک جامعه خارجی که از نظر فرهنگی با هم قرابت ندارند، در رویارویی با فرهنگ مقابل هویت خود را ناچیز می بیند و دچار خودباختگی فرهنگی می شود. از نظر من روزنامه نگار زود حل شدن مهاجران ایرانی نسبت به دیگر مهاجران در آن جوامع همین مسئله است یعنی سریعا همرنگ جماعت می شوند. دکتر سرندی برای پاسخ گویی به این سوال به قول خودشان از یک اصل روان شناسی استفاده می کند و می گوید: ((هر قدر انسانی بصورت کل و عام از موقعیت و شرایطی بیشتر ناراضی باشد و به تبع آن بیشتر تلاش کند که خود را از آن برهاند در جامعه دیگر به حداقل قناعت می کند و هر چه باشد آن را قبول می کند.)) وی ژاپن را مثال می زند که ژاپنی ممکن است که تمایل داشته باشد به کشورهای اروپایی مثلا آلمان یا سوئیس برود ولی زمانی نمی رود که ژاپن برایش غیرقابل تحمل باشد. انسان اشباع نمی شود یعنی او می خواهد از شرایط بهتری که در ژاپن داشته به وضعیت بهتر از آن برسد. بعبارت بهتر دکتر سرندی می خواهد بگوید که از آنچه در ژاپن هست فرار نکرده و به دنبال بهتر از آن بوده است. او در ادامه بحث اضافه می کند: ((اگر بطور کلی در جامعه ای، اعضای آن می روند که تحت فشار باشند و به حالت اجبار برسند و مجبور شوند که بروند دیگر این وضع قابل تحمل نیست. در این شرایط احتمال آنکه هرچه که آنجا پیش بیاید و مهاجرین را قانع کند زیاد است. گرچه مطلوب نیست ولی در هر حال  امکان اینکه قانع شوند زیاد است.)) وی قانون روان شناسی این مسئله را اینگونه توضیح می دهد: ((احتمال اینکه ایرانی ها سریع و زودتر در محیط بیگانه جذب می شوند این باشد که از فرهنگ اصلی خود بریده و خسته شده اند و هر اندازه این بریده گی و خستگی زیاد شود به همان اندازه احتمال دلبستگی به فرهنگ بیگانه بیشتر می شود.)) وی همچنین قبول راحت تر فرهنگ بیگانه را نه به خاطر اینکه جذابند بلکه گسستن از فرهنگ اصلی خود را عامل این مسئله می داند و زمینه فراهم می شود برای دلباختگی فرهنگی. در کنار این مسئله وی این اعتقاد را هم دارند که زمانی شخصیتی تثبیت شد و استحکام پیدا کرد به همان میزان حفظ فرهنگ اصلی بیشتر و دلباختگی فرهنگی هم کاهش پیدا می کند.  احتمالا ایرانیانی که با سن و سال پایین تر می روند چون به آن معنا تحصیلات عالیه ندارند و با توجه به سن پایینشان از آن استقلال شخصیتی و تحکیم برخوردار نیستند بنابراین در مقابل مسایل جدید شکننده ترند.

وقتی به سابقه طولانی زندگی وی در اروپا اشاره کردم گفت: ((تاریخ مصرف تجارب زندگی من در اروپا سپری شده است و آنچه که الان می بینم با 3 دهه پیش همخوانی ندارد. تجاربی که در اروپا و زندگی اروپایی داشتم دیگر آن تجارب در اروپای فعلی ارزش و اعتبار ندارد به همین دلیل است که سرعت تغییرات در جوامع اروپایی زیاد است. چون جوامع سنتی نیست همیشه چیزهای جدیدی وارد آن می شوند.)) وی در ادامه اروپای 10 سال پیش را با اروپای امروزی دگرگون شده  می بیند که از نظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، روابط اجتماعی و... تغییر یافته اند. نه اینکه صرفا افت و خیز دارند بلکه عوض می شوند و دایما در حال پوست اندازی است و دگرگون می شود و تغییر می کنند.

در ادامه مصاحبه از جهانی زندگی کردن در جوامع چند فرهنگی و کثرت گرا سوال شد که چه تاثیری بر شخصیت و افق دید انسان دارد و ایشان هم علاوه بر ایده آل دانستن آن، منکر مزایای تنوعات نشد و گفت: ((هرقدر موضوعات و موارد متنوع تر باشد امکان انتخاب بیشتر می شود بعبارت روشن تر انتخاب در بین 100 گزینه را مناسب تر از انتخاب از بین 10 گزینه می دانم.)) وی در ادامه تاکید فراوان می کند که در صورت آموزش دیدن، تنوعات فی نفسه برای همه انسان ها می تواند خوب باشد. همچنین او تنوعات را هدیه جهانی زندگی کردن به بشریت می داند که افکار انسان را صیقل می دهد و از راکد بودن ذهن و فکر بطور مسالمت آمیز می جنگد و در ارتباط متقابل اجتماعی و فرهنگی با تنوعات، شخصیت ها را منعطف تر و ملایم تر می کند. دکتر سرندی در ایران شهرهای تهران و ارومیه را نمونه بارز یک شهر چند فرهنگی معرفی می کند و در مقابل نیز شهر تبریز را یک نمونه از شهرهای تک فرهنگی مثال می زند که اکثریت مسلمان هستند و شیعه و ترک. ولی در ارومیه ترک، کرد، شیعه، سنی، آشوری، ارمنی و... ترکیب شده و یکدیگر را پذیرفته و در تعامل اند. بنابراین هر چقدر گرایش به سمت جهانی زندگی کردن سوق پیدا کند تحکمات کمتر می شود. در حالی که دگماتیسم تک بعدی بودن را تبلیغ می کند و ترویج می دهد.

در انتهای مصاحبه نظر دکتر سرندی را از ضرب المثل آسمان هر کجا بروی همان رنگ است را پرسیدم که در پاسخ 2 اشاره داشتند: اشاره اول جغرافیایی بود و اشاره دوم سیاسی. او آسمان را یکرنگ ندانست و گفت: ((حیف است که آسمان یکرنگ باشد.)) مقداری فراتر از سوال رفتند و افزودند: ((اولا اگر آسمان را به معنای آسمان در نظر بگیریم این هم یکرنگ نیست.))آسمان طبیعی را مثال زد و گفت: ((آیا آسمان عربستان همان آسمان انگلستان است؟ در انگلستان اگر هوا آفتابی باشد همان روز را جشن می گیرند ولی در عربستان آفتاب سوزاننده است و همه از آن می گریزند.)) وی ادامه می دهد: ((ولی اگر منظور از آسمان جریانات سیاسی-اجتماعی باشد آن هم یکرنگ نیست. در بعضی از جوامع حزب مخالف تخریب می کند یعنی کارش تخریب است، اما در بعضی جوامع حزب مخالف موتور محرک حزب حاکم است. چرا که حزب حاکم می داند اگر اشتباه کند حزب مخالف برحق برملا خواهد کرد و همین امر باعث می شود اشتباهات حزب حاکم کمتر شود پس اینجا هم آسمان یکرنگ نبود.)) همچنین وی در ادامه افزودند: ((یکرنگ نبودن آسمان برای جامعه های اروپایی از زیبایی هایی است که برای اروپایی ها زیباست که ممکن است برای شرقی ها زیبا نباشد. یک رنگ بودن نمودی از سکون است که محصول آن جمود و حرکت لاک پشتی می باشد که با نگاه در جوامع آسیاسی آن را به وضوح می بینیم. در حالی که چند رنگی ها هستند که رنگ های دیگر را می آفرینند. اگر آبی را با آبی ترکیب کنید همان است ولی اگر آبی با زرد ترکیب شود رنگ ثالث زیبای سبز بوجود می آید. حیف نیست که این سه رنگ را به یک رنگ ترجیح دهیم؟!))

علی ولی پور ، روزنامه نگار اجتماعی – چهارشنبه 24/8/1391


Buy cialis
دوشنبه 7 خرداد 1397 ساعت 16 و 47 دقیقه و 57 ثانیه

Wonderful advice. Appreciate it!
calis generic low dose cialis buy cialis online legal tadalafil tablets generic cialis with dapoxetine we like it cialis price cialis soft tabs for sale where to buy cialis in ontario cialis generic cialis 10mg prix pharmaci
Cialis canada
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 ساعت 20 و 43 دقیقه و 03 ثانیه

You actually mentioned this really well.
cialis mit grapefruitsaft cialis name brand cheap cialis cost generic cialis cialis vs viagra cialis 30 day sample effetti del cialis cialis daily reviews cialis canada cialis tadalafil online
Viagra canada
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 ساعت 01 و 56 دقیقه و 20 ثانیه

You've made your point quite effectively.!
buy internet viagra online cheap viagra online viagra purchase viagra no prescription generic sildenafil viagra pharmacy viagra tadalafil buy viagra no prescription uk is it illegal to buy viagra buy viagra on line
Cialis online
جمعه 17 فروردین 1397 ساعت 17 و 51 دقیقه و 38 ثانیه

Thank you, Awesome stuff!
i recommend cialis generico price cialis best cialis online napol cialis alternative cialis 20 mg best price we choice cialis pfizer india sublingual cialis online enter site natural cialis try it no rx cialis cialis arginine interactio
Generic cialis
جمعه 3 فروردین 1397 ساعت 13 و 16 دقیقه و 37 ثانیه

Nicely put, Thanks!
40 mg cialis what if i take cialis online nederland cialis dosage recommendations cialis dosage amounts cialis 200 dollar savings card cialis arginine interactio cialis y deporte cialis patent expiration interactions for cialis price cialis best
CialisBlaft
یکشنبه 27 اسفند 1396 ساعت 20 و 42 دقیقه و 40 ثانیه

Incredible all kinds of helpful tips.
where to buy cialis in ontario usa cialis online cialis et insomni buying cialis on internet precios cialis peru cialis generic only here cialis pills link for you cialis price cialis uk cialis generic availability
Merry
جمعه 17 آذر 1396 ساعت 16 و 07 دقیقه و 28 ثانیه
My brother recommended I would possibly like this web site.
He was totally right. This publish truly made my day.
You cann't imagine just how so much time I had spent for this info!

Thank you!
What causes the heels of your feet to burn?
دوشنبه 30 مرداد 1396 ساعت 14 و 48 دقیقه و 28 ثانیه
It's truly very complex in this active life to listen news on TV,
thus I only use the web for that purpose, and get the most recent
information.
What is a heel lift?
دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت 17 و 45 دقیقه و 55 ثانیه
Please let me know if you're looking for a article author
for your weblog. You have some really good articles and I believe I would
be a good asset. If you ever want to take some of the load off,
I'd absolutely love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine.
Please shoot me an email if interested. Thank you!
فیروزی از تنکابن
چهارشنبه 11 تیر 1393 ساعت 23 و 03 دقیقه و 23 ثانیه
سلام
یکی از بزرگترین افتخارات زندگی ام شاگردی این استاد بزرگ در سال 74 است.
هرکجا هست خدایا به سلامت دارش
فروشگاه پی سی روم
جمعه 30 فروردین 1392 ساعت 14 و 09 دقیقه و 47 ثانیه
با سلام
وبلاگ بسیار زیبا و مفیدی دارید
شما میتوانید از فروشگاه پی سی روم وسایل روز دنیا را خریداری کنید
ابتدا کالا را در درب منزل تحویل بگیرید سپس وجه آن را پرداخت کنید
گردنبند های زینتی - ساعت مچی - گیاه گوشت خوار - ادکلن ها - تیشرت با طرح های مختلف - هدفن - عینک - هندزفری - ویندوز - بازی - لوازم بهداشتی - شامپوی رفع سفیدی مو - دستگاه پیشرفته لیزری جهت رشد مو و هزاران محصول دیگر

: لینک توضیحات و خرید هندزفری تغییر صدا
http://shop.p30room.ir/product/view/30

: لینک توضیحات و خرید مو بر دائمی سان دپیل
http://shop.p30room.ir/product/view/394

: لینک توضیحات و خرید شامپو رفع سفیدی مو
http://shop.p30room.ir/product/view/297

: لینک توضیحات و خرید پکیج کامل شانه لیزری پاور گرو
http://shop.p30room.ir/product/view/327

و هزاران محصول دیگر

همینک سفارش خود را ثبت کنید
http://shop.p30room.ir

با تشکر
آپلودسنتر عکس و فایل
پنجشنبه 3 اسفند 1391 ساعت 11 و 42 دقیقه و 41 ثانیه
سلام
بسیار وبلاگ خوبی دارید خوشحال میشویم عکس و فایل های شما را میزبانی کنیم
آپلودسنتر عکس و فایل پی سی روم
آپلود اکثر فایل های کامپیوتری
بدون محدودیت
ثبت شده در ستاد ساماندهی
با ماندگاری همیشگی
بدون نیاز به ثبت نام
http://up.p30room.ir
با تشکر
دانشجوی روزنامه نگاری
چهارشنبه 2 اسفند 1391 ساعت 23 و 47 دقیقه و 58 ثانیه
سلام
ممنون
بله میدونم که روزنامه نگاری شاخه ای از علوم ارتباطات هستش ولی وقتی یکی سوال میکنه چه رشته ای درس میخونی که آدم نمیتونه دو ساعت توضیح بده: رشته علوم ارتباطات احتماعی گرایش روزنامه نگاری!
پس یه کلمه میگیم روزنامه نگاری
من تهران روزنامه نگاری میخونم. مرسی که جواب سوالمو دادین.
چند واحد عملی داره کلا؟
بعدش میخواستم بدونم این رشته واسه کسی که خودش یه نویسنده اس میتونه کمک کنه؟ من خودم نویسندگی میکنم میخوام بدونم این رشته به نوشتن کمک میکنه؟ یا فقط تو حیطه ی مجلات و روزنامه ها هستش؟ یعنی محدود به مجلات هستش یا از لحاظ نوشتن هم میتونه به آدم کمک کنه در سایر زمینه ها؟
درساش سخته؟ یا آسون؟ یعنی مثلا در چه حدی هستش؟اگه بخوایم توی مجلات کار کنیم وقتی مدرکمون روزنامه نگاری باشه شانس بیشتری داریم یا فرقی نداره؟ و هزار تا سوال دیگه...
پاسخ علی ولی پور : با مراجعه به آرشیو وبلاگ جواب بسیاری از سوالاتتان را خواهید گرفت.
دانشجوی روزنامه نگاری
سه شنبه 1 اسفند 1391 ساعت 14 و 24 دقیقه و 28 ثانیه
سلام یه سوال
آیا رشته روزنامه تگاری در مقطع کارشناسی پایان نامه داره؟ من تازه دانشجوی روزنامه نگاری شدم
سوال دیگه اینکه آیا روزنامه نگار در نشریه و مجلات همون کاری و باید بکنه که خبرنگار میکنه؟
ممنون میشم این دو تا سوالمو جواب بدید. اگه جواب بدید بازم میام چون خیلی سوال دارم
پاسخ علی ولی پور : بازدید کننده گرامی سلام.
توضیحاتی مختصر راجع به آن ها که بتواند شما را راضی کند می دهم. اولا رشته روزنامه نگاری یکی از گرایش های رشته علوم ارتباطات اجتماعی است و در مقطع کارشناسی پایان نامه ندارد ولی در طول هفت ترم دروس عملی خواهید داشت که مثل پایان نامه هستند و شما موظف به انجام آن هستید. مثلا در درس سه واحدی مصاحبه مطبوعاتی استاد چند کار عملی به شما خواهد داد که با چند تن از اساتید یا مسئولان استانی مصاحبه کنید و آن را به سبک های گوناگون روزنامه نگاری تنظیم کنید. در درس روزنامه نگاری تخصصی شما موظف هستید یک نشریه به تمام معنا و با محتوای تولیدی نه کپی شده از اینترنت انجام دهید و... بطور کلی در طول چهار سال تحصیلی دوره کارشناسی در این رشته کلی کار عملی از شما خواهند خواست که چیزی از پایان نامه کمتر ندارد.
فرق روزنامه نگار با خبر نگار هم فرق کارگر با بنا است. خبرنگار زیر نظر و به دستور روزنامه نگار کار می کند. در واقع خبرنگاری در رشته روزنامه نگاری چند واحد درسی است حدود 14 تا 18 واحد از 140 واحد درسی. روزنامه نگار در کار رسانه ای اشراف کامل به همه جوانب و زوایای مطبوعات و رسانه و بطور کلی وسایل ارتباط جمعی دارد در حالی که خبرنگاری موظف به تهیه و تنظیم خبر به سبک های گوناگون خبری و انجام مصاحبه ها و گزارش نویبسی است.
روزنامه نگار گرافیست نیست ولی کارهای گرافیکی درست و نادرست در مجلات را تشخیص میدهد و آن را تصحیح می کند. او با مطالعه وسیعی که دارد مصاحبه گر، تحلیلگر، مفسر، نقاد، خبرنویس، یادداشت نویس، گزارش نویس به سبک های گوناگون، ویراستار، صفحه بند، آشنا با اصول عکاسی حرفه ای، کاریکاتور، کاریکلاماتور، چاپ و نشر و ادبیات است و آشنایی کامل با علوم سیاسی، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، ارتباطات انسانی و جمعی و تاریخ دارد. اقناع و تبلیغ هم از دیگر وظایف روزنامه نگار است. با اینکه گفته ها برای فرق بین روزنامه نگار و خبرنگار بسیار زیاد است ولی به این مقدار قناعت می کنم. ضمنا روزنامه نگار واقعی شدن سخت است و به همین علت تعداد انگشت شماری در کشور ما هستند که به معنای واقعی خود روزنامه نگارند. بعدا با مقاله ای کامل و طویل راجع به این موضوع برای مخاطبان علاقمند به رشته روزنامه نگاری ارائه خواهم داد. موفق باشید.
meisam
جمعه 6 بهمن 1391 ساعت 22 و 22 دقیقه و 24 ثانیه
mohajerat badbakhtie. yani chi kesvareto vel koni ber te jaye digeeee
سمیه
سه شنبه 3 بهمن 1391 ساعت 09 و 41 دقیقه و 54 ثانیه
اگر آسمون یک رنگ بود که زحمت گشتن دور دنیا رو به جون نمیخریدیم. آسمون از اون اول خلقتش یکرنگ نبوده هرکی گفته یک رنگه متاسفام براش..............
لادن
سه شنبه 3 بهمن 1391 ساعت 09 و 25 دقیقه و 27 ثانیه
سلام. مهاجرت یک پدیده ایه که از نظر من نه تنها مثبته بلکه حیاتیم هست که نیازی نیست این همه رو سرش بحث بکنیم. من خودم 12سال پیش از ایران رفتم موقع رفتن چیزی نداشتم تو کانادا از صفر شروع کردم. ولی الانم که تو تورنتو دارم توی یه شرکت کامپیوتری کار میکنم اندازه 4 دکتر ایرانی درامد دارم. اگه ایران بودم فک نکنم این وضعیت خوبوداشتم. بهر حال ممنونم خوب بود. موفق باشی
وبسایت تاریخی کوروش بزرگ
دوشنبه 2 بهمن 1391 ساعت 14 و 34 دقیقه و 05 ثانیه

درود به همه میهن دوستان و دوست داران تاریخ
جهت حمایت از ما در جشنواره وب ایران
در لینک زیر به ما رای دهید
با تشکر
http://directory.iranwebfestival.com/website/bigkurosh.ir/?

utm_source=pv&utm_medium=p-left&utm_campaign=iwf-pv
شادی
دوشنبه 2 بهمن 1391 ساعت 14 و 23 دقیقه و 16 ثانیه
سلام
از شما مدیریت محترم وبلاگ دعوت می کنیم تا لینکتون رو در سایت ما ثبت کنید ضمنا تبادل لینک برای وب مستر ها بدون محدودیت و رایگانه
با تشکر از مدیریت وبلاگ
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر