جمعه 28 آذر 1393

ژوزف گوبلز وزیر تبلیغات آلمان نازی

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :ارتباطات ،

ژوزف گوبلز


وزیر تبلیغات آلمان نازی و نابغه جنگ روانی؛


"هیتلر بدون گوبلز مساوی هیچ"


دکتر جوزف گوبلز وزیر تبلیغات حکومت نازی سهم زیادی در قدرت گرفتن هیتلر داشت.وی از اولین کسانی بود که در سالهای گمنامی هیتلر به او پیوست و تا آخرین لحظات زندگی به آرمان های هیتلر وفادار ماند.گوبلز خیلی زود متوجه اهمیت و قدرت رسانه ها در کارزارهای سیاسی و جنگی گردید. جنگ جهانی دوم اولین جنگی بود که رسانه های جمعی الکترونیکی یعنی رادیو نقش مهمی را در شروع و ادامه آن بازی کرد. شعار گوبلز در مبارزات سیاسی این بود:

ذهن و قلب مردم را در اختیار بگیر، روح آنها به دنبال تو خواهد آمد.


اصول تبلیغات گوبلز:

۱-فعالان رسانه ای باید همگی باهوش بوده و به همه منابعی که روشنفکران جامعه به آنها اظهار علاقه می کنند،تسلط داشته باشند. فعالان رسانه ای باید شناخت درستی از افکار عمومی و اتفاقاتی که مردم به آنها حساسیت نشان می دهند ، داشته باشند.

۲-سیاست های کلان تبلیغاتی و رسانه ای در یک کشور باید از سوی یک منبع برنامه ریزی و اداره شود.

الف: همه راهنمایی و خط دهی ها باید توسط نهاد برنامه ریزی و هدایت صورت پذیرد.

ب: باید مدیران رسانه ای کشور مرتباً توجیه شده و روحیه آنها در بالاترین سطح حفظ شود.

ج:هر نهادی در کشور که فعالیتهایش به نحوی جنبه تبلیغی داشته باشد، باید تابع سیاست های واحد تبلیغاتی کشور باشد.

۳- در برنامه ریزی تمام فعالایتهای کشوری باید جنبه های تبلیغاتی کار در نظر گرفته شود.

۴-تبلیغاتی موفق است که بتواند سیاست ها و اعمال دشمن را متاثر سازد.

الف:همه اطلاعاتی که ممکن است مورد استفاده دشمن قرار گیرد، باید در طرح ریزی نهایی تبلیغات با دقت حذف شوند.

ب: هدف عمده تبلیغات باید واداشتن دشمن به نتیجه گیری مطلوبی باشد که مورد علاقه ما است.

ج: باید با افشای برخی اطلاعات کسب شده در خصوص دشمن از سوی رسانه های خودی، به آنها بفهمانیم که اطلاعات ارائه شده از سوی ما موثق است تا آنها مجبور شوند رسانه های مارا جدی تر گرفته و به محتوای آن توجه ویژه ای بکنند.

د: اگر اطلاعاتی در خصوص عملیات دشمن کسب کرده ایم باید مراقبت کامل کنیم که از این اطلاع ما کوچکترین بویی نبرد، ضمن اینکه خود را برای بهره برداری کامل از نتایج عملیات آماده می نمائیم.

۵-همه اطلاعات غیر محرمانه و سوخته از نظر اطلاعاتی باید دراختیار طراحان تبلیغاتی قرار گیرند تا از آنها خوراک مناسبی برای رسانه های خودی درست کنند.

۶-با شناخت دقیق مخاطبان باید قبل از شروع تبلیغات ، علائق آنها شناسایی شده و اطلاعات به نحوی ارائه شوند تا مورد توجه و علاقه شنوندگان قرار گیرند.

۷-وظیفه دستگاه های رسانه ای ، پخش گزارش هایی بر مبنای صحت و سقم آنها نیست. تاثیرات نهایی هر گونه تبلیغاتی نشان دهنده و معیار قضاوت برای پخش آن گزارش و یا خبر است. به عبارتی اگر خبر و گزارش دروغی نیز باعث افزایش روحیه مردم شود، پخش آن ایرادی ندارد.

۸-فعالیتهای تبلیغاتی دشمن باید به دقت بررسی شود. این بررسی در سه بخش اصلی انجام می گیرد : محتوای تبلیغات، هدف و نهایتاً میزان تاثیراتی که بر مردم ما می گذارد. بر مبنای نتایج چنین بررسی هایی است که باید برخی از فعالیتهای تبلیغاتی دشمن، نادیده گرفته شده و برای بقیه بسته به قدرت ومیزان تاثیر گذاری آنها، ضد تبلیغات مناسبی طراحی و اجرا گردد.

۹- محتوای اخباری که از رسانه های خودی پخش می شوند، باید از نظر اعتبار، میزان وجود اطلاعات طبقه بندی شده و نهایتاً اهدافی که از پخش چنین محتوایی مورد نظر است باید به دقت بررسی گردند. گزارش های ارسالی باید ترکیب مناسبی از عناصر بالا باشند تا دشمن به آنها اعتناء کند.

۱۰-استفاده از محتوای برنامه هایی که دشمن بر روی آنتن فرستاده، وسیله مناسبی برای طراحی و اجرای برنامه هایی تبلیغاتی برای بی اعتبار کردن دشمن است. با انتخاب گزینشی از برنامه های تبلیغاتی دشمن می توان از آنها در تحقق اهداف تبلیغاتی خودی استفاده کرد.

۱۱-نکته مهم در فن تبلیغاتی سیاسی بر ضد دشمن و شکستن روحیه آنها، استفاده مناسبی از اخبار راست و دروغ است. امتزاج مناسب این دو باعث خواهد شد تا با مرجع قراردادن اخبار درست که وقوع آنها بر همگان مسلم شده، مقداری اخبار دروغ را به دشمن قبولاند و برنامه های جنگی آنها را متوقف و یا دچار بحران و سردرگمی نمود.

۱۲-نقل قول از سیاستمدارانی که صاحب شخصیت و پرستیژ هستند، میتواند موفقیت کارزارهای تبلیغاتی را تسهیل کند.

۱۳-تبلیغات سیاسی باید به دقت زمان بندی شود:

الف: اخبار رسانه های خودی در خصوص موضوع معینی باید قبل از گزارش های رقبا به نظر مخاطبان هدف برسد.

ب: فعالیتهای تبلیغاتی باید در زمان کاملاً معین و مناسبی آغاز گردد.

د: اخبار و گزارش ها هر چقدر هم که مهم باشند باید فقط به تعداد دفعاتی که برای آن خبر مناسب است ، تکرار گردد. تکرار نامناسب اخبار، نه تنها تاثیر گذاری آن را کم بلکه به نوعی ضد تبلیغ تبدیل می گردد.

۱۴-در امر تبلیغات باید برای حوادث و شخصیت های خودی و دشمن از القاب و اسامی مستعار مناسبی استفاده نمود. نظیر: نامیدن خلبانان خودی: عقابان تیز پرواز و خلبان دشمن: خفاشان شب کور . سیاستمداران و رهبران دشمن نیز باید با القاب مناسبی که هیمنه و اهمیت آنها را در نظر سربازان خودی بشکند یاد باید کرد.

الف: این گونه نامگذاری ها باید مستمر و مسبوق به سابقه باشد. استفاده از اسامی تاریخی که یاد آور پیروزی های بزرگ گذشته باشد، کمک مهمی در این راستا است.

ب:استفاده از پس زمینه های تاریخی و فلسفی نباید آنقدر پیچیده و بغرنج باشند که مردم عادی از درک آنها درمانده شوند.

د: تبلیغات باید در زمان های معینی با استفاده از قالب های مشخصی تکرار شوند. یاد آوری پیروزی های گذشته در سالگرد آنها موقعیت مناسبی را برای ارتقاء روحیه جنگجویان فراهم می کند.

ح: تاثیرات همه فعالیتهای تبلیغاتی باید به صورتی پیوسته ارزیابی شوند . شاخص های موفقیت در کارزارهای تبلیغاتی باید تعریف و علل ناکامی ها معین و در رفع آنها کوشش باید گردد.

۱۵-در تبلیغات خانگی باید تمام کوشش های دشمن برای ایجاد امیدهای کاذب در مردم نقش بر آب گردد .

پیروزی و موفقیت موضوعی است که ما باید در مورد نحوه حصول به آن تصمیم بگیریم نه اینکه آنها )دشمن(معیارهای موفقیت های ما را تعیین کند.

۱۶- تبلیغات داخلی باید مقدار معین و قابل هضمی از نگرانی از شکست را در بین مردم ایجاد کند.

الف: مردم باید بدانند که در صورت شکست چه مصائبی را باید تحمل کنند

ب: رسانه ها باید نگرانی هایی جنبی مبارزه را در چشم مردم کم ارزش نشان دهند. ترس از کمبود مواد غذایی و سایر خدمات اجتماعی باید با حداقل برسد.

۱۷- تبلیغات داخلی باید همه تاثیرات ناامیدی را به حد اقل برساند.

الف: رسانه ها باید بدانند که سرخوردگی و نا امیدی امری غیر قابل اجتناب در هر مبارزه طولانی است. همه برنامه ریزی ها باید بر اساس وجود چنین فضا و مبارزه با عواقب آن باید صورت پذیرد.

۱۸- خوی وحشی و تجاوز کارانه دشمن به عنوان خصلتی غیر قابل بر گشت و اصلاح ناپذیر باید تبلیغ گردد.

۱۹-نباید برای کارهای تبلیغی ، نتایج سریعی را انتظار داشت . جزئیات کارزارهای تبلیغاتی باید متناسب با تحولاتی که روی می دهند، تنظیم و تعدیل شوند.

کلمات قصار گوبلز:
۱- دروغ هایی که از رسانه ها پخش می شوند، باید تا حد امکان بزرگ باشند . در این صورت مردم قسمتی از آن را باور خواهند کرد.

۲- جوهره اصلی تبلیغات این است که مردم چنان صمیمانه و از روی علاقه به موضوع جذب بشوند که تسلیم آن شده و اساساً در فکر ترکش نباشند.

۳-نخستین، بهترین و مناسب ترین جا برای زن ، درون خانواده و شکوهمندترین وظیفه او تقدیم فرزند به مردم وملتش است. بچه هایی که تداوم نسل ودر نتیجه فناناپذیری ملت را تضمین می کند.


What makes you grow taller during puberty?
دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت 05 و 13 دقیقه و 32 ثانیه
Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
I will be sure to bookmark it and come back to read more of your
useful information. Thanks for the post. I will definitely comeback.
adriaknauss.hatenablog.com
یکشنبه 15 مرداد 1396 ساعت 15 و 14 دقیقه و 20 ثانیه
Nice answer back in return of this query with firm arguments and describing everything concerning that.
How much can you grow from stretching?
جمعه 13 مرداد 1396 ساعت 20 و 54 دقیقه و 38 ثانیه
excellent publish, very informative. I'm wondering why the
other experts of this sector do not understand this.
You must continue your writing. I'm confident, you have a huge readers' base already!
BHW
چهارشنبه 23 فروردین 1396 ساعت 21 و 36 دقیقه و 20 ثانیه
Good day I am so happy I found your webpage, I really found
you by mistake, while I was searching on Bing for something else, Anyhow I am here now and would just like to say thanks for a
incredible post and a all round entertaining blog
(I also love the theme/design), I don’t have time to read it all at
the moment but I have saved it and also added your RSS feeds, so when I
have time I will be back to read much more, Please do keep up the fantastic jo.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 ساعت 19 و 29 دقیقه و 19 ثانیه
I'm not sure why but this weblog is loading extremely
slow for me. Is anyone else having this problem or is it
a issue on my end? I'll check back later and see if the problem still exists.
BHW
دوشنبه 21 فروردین 1396 ساعت 04 و 28 دقیقه و 53 ثانیه
Howdy! I could have sworn I've been to this website before but after checking
through some of the post I realized it's new to me.
Nonetheless, I'm definitely glad I found it and I'll be book-marking
and checking back often!
manicure
جمعه 18 فروردین 1396 ساعت 15 و 34 دقیقه و 12 ثانیه
Great article, just what I needed.
manicure
پنجشنبه 17 فروردین 1396 ساعت 08 و 57 دقیقه و 27 ثانیه
Simply wish to say your article is as astounding. The clarity in your post is just cool and i can assume you're an expert on this subject.

Well with your permission let me to grab your feed to keep updated with forthcoming post.
Thanks a million and please carry on the rewarding work.
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 ساعت 13 و 53 دقیقه و 21 ثانیه
I have been browsing online more than 4 hours
today, yet I never found any interesting article like
yours. It's pretty worth enough for me. In my view, if all website owners and
bloggers made good content as you did, the web will be a lot more useful than ever before.
manicure
شنبه 12 فروردین 1396 ساعت 16 و 37 دقیقه و 46 ثانیه
Wow, that's what I was looking for, what a material!
existing here at this weblog, thanks admin of this web
page.
سوپرژورنالیست
یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 10 و 13 دقیقه و 34 ثانیه
سلام...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر