تبلیغات
منطقه آزاد - مطالب دی 1389
یکشنبه 19 دی 1389

با نظریات مصباح یزدی؛ تئوریسین اصولگرا، بیشتر آشنا میشویم

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :سیاسی ،

        

منبع: ویکیپدیا

با نظریات مصباح یزدی؛  بیشتر آشنا میشویم

"قسمت آخر"

دیگر دیدگاه‌ها

«ما یک «صَلاح» واحد واقعی بیشتر نداریم. بقیه آن همه‌اش فساد است. قرآن تأکید دارد که روش انبیا تنها روش حق و هر چه مخالف آن باشد، باطل است. حق همین است که از طرف خدا آمده و آنچه با این حق سازگار نیست، باطل و گمراهی است.»

 منبع: مصباح یزدی، میزگرد اصلاحات [۹]

«اگر نظریه نقل شده از جناب آقای مصباح یزدی را بپذیریم و اطاعت از رئیس‌جمهور را همچون اطاعت از خدا واجب بدانیم قبل از هر چیز باید این واقعیت را خود جناب آقای مصباح یزدی بپذیرند که در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری آقای سیدمحمد خاتمی که حکم ولی فقیه را دریافت کرده بود مرتکب گناهان زیادی شده‌اند.»

منبع: روزنامهٔ جمهوری اسلامی، مرداد ۱۳۸۸.[۱۴]


ادامه مطلب

یکشنبه 19 دی 1389

با نظریات مصباح یزدی؛ تئوریسین اصولگرا، بیشتر آشنا میشویم

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :سیاسی ،

منبع: ویکیپدیا

با نظریات مصباح یزدی؛  بیشتر آشنا میشویم

"قسمت سوم"

حکومت اسلامی

«در زمان غیبت هم مشروعیت حکومت از سوی خداست و نقش مردم در عینیت بخشیدن به حکومت است نه مشروعیت بخشیدن به آن.»

منبع: مصباح یزدی، محمد تقی، مقالهٔ «حکومت و مشروعیت»، برگرفته از شمارهٔ ۹۸۸ روزنامهٔ اعتماد (به تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۸).


«ارزش مراجعه به آرای عمومی، کمتر از رای خبرگان است.»

منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۲، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۵۹.

«مراجعه به آرای مردم از دیدگاه عقیدتی ما هیچگاه مشروعیت‌آور نیست که با منفی شدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل گردد.»

 «صحبت از رفراندوم، رای اکثریت و این حرف‌ها برای تغییر حکومت اسلامی نیست... هر کس مخالفت با حکومت اسلامی کند، محکوم است و باید با او مبارزه کرد؛ کم باشند یا زیاد.»

«مردم اصلا حق حاکمیتی از خودشان ندارند تا به کسی اعطا کنند.»

منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۲، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۵۰.


ادامه مطلب

یکشنبه 19 دی 1389

با نظریات مصباح یزدی؛ تئوریسین اصولگرا، بیشتر آشنا میشویم

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :سیاسی ،

منبع: ویکیپدیا

با نظریات مصباح یزدی؛  بیشتر آشنا میشویم

"قسمت دوم"

ولایت فقیه

«به نظر ما تمام مقرراتی که در کشور اسلامی اجرا می‌شود، همه اعتبارش به امر ولایت فقیه و امضای اوست. اگر بدانیم در جایی در یک مورد راضی نیست، هیچ اعتباری ندارد... اینکه امام قانون اساسی را تصویب کرد؛ این یعنی من دستور می‌دهم اینگونه عمل کنید و اعتبار پیدا می‌کند، چون او امضا کرده‌است، اگر امضا نکرده بود، هیچ اثری نداشت. حتی اگر تمام مردم هم رای می‌دادند هیچ اعتبار قانونی و شرعی نداشت، همانطور که خودش فرمود.»

منبع: هفته‌نامه پرتو سخن، ۷ دی ۸۴، ش ۳۱۰.

«ولی فقیه یعنی جانشین امام معصوم، یعنی کسی که می‌خواهد حق را تعیین کند. او گاهی مصلحت می‌بیند، بگوید شما رای بدهید... انتخابات ریاست‌جمهوری اعتبارش به رضایت اوست، مصلحت دیده که در این شرایط مردم رای بدهند.»

منبع: مصباح یزدی، محمدتقی، هفته‌نامه پرتو سخن، ۷ دی ۱۳۸۴، ش ۳۱۰

«اختیارات ولی فقیه فراتر از آن چیزی است که در قانون اساسی آمده‌ است.»

منبع: مصباح یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۱، ص ۵۸.

«این عمل [افتادن به پای سید علی خامنه‌ای] احترام به رهبر است و احترام به رهبر، احترام به امام زمان است و عین توحید است، هر کس این کار را نکند باید در توحید او شک کرد.»

منبع: منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، در پاسخ به مغایرت افتادن به پای رهبری در سنگفرش حیاط منزل با توحید، ۱۳۸۷.[۳]

 «مردم هیچ مشروعیتی به حکومت فقیه نمی‌دهند، رای و رضایت آنان باعث به وجود آمدن آن می‌شود... با این تحلیل، انتخابات زمینه‌ای برای کشف رهبری می‌شود، نه اینکه به او مشروعیت ببخشد.»

منبع: مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۱، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز ۷۷، ص ۲۵.


ادامه مطلب

یکشنبه 19 دی 1389

با نظریات مصباح یزدی؛ تئوریسین اصولگرا، بیشتر آشنا میشویم

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :سیاسی ،

منبع: ویکیپدیا

با نظریات مصباح یزدی؛  بیشتر آشنا میشویم

"قسمت اول"

احمدی‌نژاد و رئیس جمهور

«یکی از دوستان حاضر در جلسه نقل می‌کرد: قبل از برگزاری مرحلهٔ اول انتخابات به محضر یکی از علمای اهواز رسیدم. ایشان گفت: نگران نباشید، احمدی نژاد رئیس جمهور می‌شود. ایشان گفته بود که شخصی شب بیست و سوم ماه رمضان در حال احیاء پیش از نیمه شب به خواب می‌رود. در خواب به او ندا می‌شود که بلند شو برای احمدی نژاد دعا کن، وجود مقدس ولی عصر (عج) دارند برای احمدی نژاد دعا می‌کنند. می‌گوید من حتی اسم احمدی نژاد را نشنیده بودم و اصلا او را نمی‌شناختم.»

منبع: مصباح یزدی، هفته نامهٔ پرتو سخن، ۸ تیر ۱۳۸۴، صفحهٔ آخر.

«[رئیس‌جمهور هم] اعتبارش به نصب رهبر است.»

منبع: مصباح یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج ۲، ص ۵۷.

«وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست

 منبع: مصباح یزدی، محمدتقی، در جمع گروهی از هنرمندان بسیجی در موسسه آموزشی امام خمینی، به تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۸۸.[۱]

 


ادامه مطلب

شنبه 4 دی 1389

هامبورگ در استانه به رسمیت شناختن اسلام در آلمان

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :عمومی ،

هامبورگ در آستانه

 به رسمیت شناختن اسلام در آلمان

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از ایکنا، حضور پرجمعیت اقلیت مسلمانان در آلمان به‌ویژه حضور ۵ درصدی از جمعیت ۱.۷ میلیونی شهر هامبورگ حاکی از آن است که اسلام با فرهنگ این کشور عجین شده و چنانچه رهبران و سیاستمداران مسلمان این کشور پیش‌بینی می‌کنند، هامبورگ در آستانه به‌رسمیت شناختن دین اسلام قرار دارد.
رهبران و سیاستمداران مسلمان در این رابطه معتقدند اگر چه به نظر می‌رسد طرح به رسمیت شناختن دین اسلام در حال عملی شدن است، اما کشمکش‌ها در مورد اسلام و تغییرات سیاسی در آلمان ممکن است تصویب این طرح را با مشکلاتی مواجه کند.
«زکریا آلتوگ»، رئیس اتحادیه ترکی ـ اسلامی وابسته به سازمان دیانت ترکیه شعبه هامبورگ، که یکی از بزرگترین سازمان‌های اسلامی آلمان است، در این باره اعلام کرد: اهمیت این طرح برای مسلمانان هامبورگ از آن جهت است که به روشنی بیان می‌کند که مسلمانان بخشی از جامعه آلمان هستند.
وی افزود: برخی حقوق شهروندی مسلمانان در حال حاضر تحت قوانین دولت آلمان اعمال می‌شود، اما با به‌رسمیت شناخته شدن اسلام، این قوانین، مدون شده و ارزش اجرایی بیشتری پیدا خواهند کرد.
«نوربرت موئلر»، تازه مسلمان آلمانی و عضو شورای مساجد هامبورگ، (از بزرگترین انجمن‌های این شهر در شمال آلمان) نیز از نزدیک بودن زمان به‌رسمیت شناخته شدن دین اسلام در هامبورگ خبر داد.
بر اساس این گزارش، چندی پیش «کریستین وولف»، رئیس‌جمهور آلمان، در روز وحدت این کشور اعلام کرد که آلمان ریشه‌های مسیحی و یهودی دارد؛ اما حضور پرجمعیت اقلیت مسلمانان در این کشور حاکی از آن است که اسلام هم جزئی از فرهنگ آلمان است.
پس از گذشت چهار سال، بحث‌ها در مورد ساخت مساجد، ساخت قبرستان و آموزش اسلام در مدارس دولتی با به رسمیت شناخته شدن دین اسلام در هامبورگ پایان خواهد یافت، درحالی‌که بحث‌های جنجال‌آفرین در مورد اسلام و ادغام مهاجران مسلمان در این کشور همچنان ادامه دارد.
در هر حال با به‌رسمیت شناخته شدن اسلام در هامبورگ، مسلمانان می‌توانند در مدارس به تدریس اسلام در کلاس‌های دینی بپردازند که در حال حاضر توسط مسیحیان اداره می‌شود.
همچنین مسلمانان می‌توانند اموات خود را مطابق آداب اسلامی دفن کنند و دانش‌آموزان مسلمان نیز می‌توانند از تعطیلی ایام اعیاد اسلامی برخوردار شوند.
گفتنی است حدود ۴ میلیون نفر از جمعیت ۸۲ میلیون نفری آلمان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که بیشتر آن‌ها ترک‌تبار هستند؛ در هامبورگ نیز مسلمانان ۵ درصد از جمعیت ۱.۷ میلیونی این شهر را به خود اختصاص داده‌اند.


گفتگو با دكتر محمد سلطانی‌فر استاد رشته ارتباطات
روزنامه نگاری که نتواند نقد کند، روزنامه نگار نیست
 

تیترآنلاین - دکتر محمد سلطانی فر، دکترای ارتباطات با گرایش روزنامه نگاری، مدیر گروه پژوهش‌های رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. وی تالیفات زیادی در حوزه‌های ارتباطات دارد که از آن جمله می‌توان به «پوشش خبری» و «فناوری‌های نوین ارتباطی» اشاره کرد. گفتگویی با او انجام انجام داده ایم که می‌خوانید.

* روزنامه نگاری در چند دهه گذشته، تحولات بزرگی را پشت سر گذ اشته، به نظر شما چه تفاوت‌های در مبانی روزنامه نگاری قدیم و جدید ایجاد شده است؟

** به نظر من یکی از انقلاب‌هایی که ما می‌توانیم نام ببریم که حوزه روزنامه نگاری را نه فقط متحول، بلکه زیر و رو کرده و شخم زده، تکنولوژی‌های جدید ارتباطی است. این تکنولوژی بعد از پدید آمدن، شاید این تاثیر عمیقی که در روزنامه نگاری گذاشت را نتوانست در هیچ حوزه دیگری بگذارد. هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ محتوایی. شاید در برخی دیگر حوزه‌ها فقط شکل یا محتوای را تغییر داده باشد، اما در این حوزه هم سرعت و هم تحول ایجاد کرد و هم محتوا را تغییر داد. امروزه تئوری‌های جدیدی را در حوزه‌های ارتباطی شاهد هستیم که هیچگاه قبل از این نه شاهد آن بودیم و نه می‌توانستیم شاهد آنها باشیم.


ادامه مطلب

شنبه 4 دی 1389

روزنامه چیست؟

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :روزنامه نگاری ،

روزنامه

روزنامه نشریه ای است که به طور مرتب و منظم تهیه، چاپ و پخش می‌شود و بی هیچ قید و شرطی در دسترس مردم قرار می‌گیرد. روزنامه نه بیانیه است و نه اطلاعیه و برای روشن ساختن افکار مردم بلکه به نشر اخبار و اطلاعات در زمینه‌های گوناگون و انتقاد و صلاح‌اندیشی در امور عمومی می‌پردازد.

خبر چیست؟

پرسشی كوتاه كه پاسخ جویی برای آن بخش وسیعی از ادبیات روزنامه نگاری را شكل داده است .

تعاریف متعددی از خبر وجود دارد :

- خبر گزارش واقعیت هاست اما هر واقعیتی را نمی توان خبر نامید .

- خبر پیامی است كه احتمال صدق و كذب در آن وجود دارد .

- خبر الزاما گزارش رویداد جاری ( تازه ) نیست .

- خبر رویدادی است كه قرار است اتفاق یبفتد .

- رویدادی كه برای یك نفر یا گروهی " ارزش خبری " دارد و برای دیگران ممكن است بی اهمیت باشد .

- اطلاعات مربوط به آنچه رخ داده است ، خبر نامیده می شود .

- خبر مجموعه ای از لغات و عبارات است كه وقوع یا انجام كاری را اطلاع دهد .

- خبر گزارش یك رویداد است ، آنچه یك گزارشگر می نویسد خبر نامیده می شود .

- خبر شامل هر اندیشه و عمل واقعی است كه برای عده كثیری از خوانندگان جالب است .

- خبر گزارش مناسب ، خلاصه و دقیق یك رویداد است نه خود رویداد .

- خبر نخستین گزارش از یك حادثه با معناست كه مورد توجه عامه قرار می گیرد .

- خبر نقل ساده و خالص وقایع جاری است .

- خبر باید فورا پس از حادثه به جریان افتد ، برای عموم جالب باشد ، حاوی اطلاعات تازه باشد ، خنثی نباشد و ادراكات فرهنگی جوامع خاص خود را منعكس كند .