چهارشنبه 20 بهمن 1389

پردرآمدترین روزنامه جهان معرفی شد

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :روزنامه نگاری ،

پردرآمدترین روزنامه جهان معرفی شد

 

مرکز بین‌المللی تحقیقات کارآفرینی (GIA) با معرفی روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" به عنوان پردرآمدترین روزنامه جهان، پیش‌بینی کرد که درآمد روزنامه‌های جهان تا سال 2015 به 191 میلیارد دلار برسد.
 
آفتاب:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پی آر وب، مرکز بین‌المللی تحقیقات کارآفرینی (GIA) در گزارش تازه خود به پردرآمدترین نشریات و روزنامه‌های جهان پرداخته که در صدر این فهرست نام روزنامه "نیویورک تایمز" به چشم می‌خورد.
نشریات هرالد تریبیون، نیوز کورپوریشن، اکونومیست، واشنگتن پُست، روزنامه چینی سوت چینا، روزنامه ژاپنی یومیوری و روزنامه سان هم پس از نیویورک تایمز در رده‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند.
همچنین در گزارش این مرکز بین‌المللی آمده است: درآمد حاصل از فروش و توزیع روزنامه در سراسر جهان تا سال 2015 به بیش از 191 میلیارد دلار خواهد رسید.
این گزارش می‌افزاید: هر چند در سال 2010 درآمد قابل توجهی از طریق فروش و توزیع روزنامه‌ها و نشریات به دست آمده، این درآمد در سال‌های آتی هم به رشد خود ادامه می‌دهد اما با این وجود درآمد مذکور تاثیری در رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکا نخواهد گذاشت.


دوشنبه 18 بهمن 1389

معرفی روزنامه لس آنجلس تایمز

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :روزنامه نگاری ،

معرفی روزنامه لس آنجلس تایمز؛

 دومین روزنامه مهم  آمریکا

روزنامه لس آنجلس تایمز در ایالت كالیفرنیا چاپ و در سراسر غرب آمریكا توزیع می شود. تا سپتامبر ۲۰۰۵ این روزنامه با شمارگان ۸۴۳ ۴۳۲ خواننده در هر روز دومین روزنامه كلان شهرها پس از نیویورك تایمز در آمریكا بوده است. در حال حاضر سردبیری این روزنامه را دین پی. بكت به عهده دارد و مالكیت این روزنامه در اختیار شركت تریبیون است. به طور كلی لس آنجلس تایمز از موضعی بیطرفانه در ارائه مطالب برخوردار است اما در بخش سردبیری دارای گرایش چپ میانه است. در گذشته این روزنامه مالك ایستگاه تلویزیونی KTTV بود. لس آنجلس تایمز ۳۷ جایزه پولیتزر را تا سال ۲۰۰۴ به دست آورده است. از جمله آنها می توان به ۴ جایزه اشاره كرد كه در رابطه با ترسیم كاریكاتور در سرمقاله كه هر یك از موارد در زمینه گزارش های خبری روشنگرانه مربوط به آشوب های واتزو شورش های سال ۱۹۹۲در لس آنجلس دریافت شده است. در سال ۲۰۰۴ این روزنامه با كسب ۵جایزه، از نظر تعداد دریافت جوایز در یك سال پس از نیویورك تایمز، مقام دوم را تصاحب كرده است. بر طبق سالنامه جهانی، در سال های اخیر روزنامه لس آنجلس تایمز درمیان روزنامه هایی كه در سطح آمریكا به صورت گسترده توزیع می شود به مقام چهارم نایل شده است.


ادامه مطلب

دوشنبه 18 بهمن 1389

معرفی روزنامه واشنگتن پست

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :روزنامه نگاری ،

معرفی روزنامه‌ی واشنگتن پست

روزنامه‌ی واشنگتن پست بزرگترین و قدیمی ترین روزنامه در واشنگتن دی.‌سی است. این روزنامه در اوایل دهه‌ی 1970 با افشای رسوایی واترگیت بوسیله‌ی باب وودوارد و كارل برنشتاین در سطح جهان معروف شد. این روزنامه در زمره‌ی روزنامه‌های مشهور و خوب آمریكایی در كنار روزنامه‌های نیویورك تایمز، وال استریت ژورنال و لس آنجلس تایمز قرار دارد.
    واشنگتن پست به خاطر گزارش‌های دقیق و مفصلی كه از فعالیت‌ها و اقدامات كاخ سفید، كنگره و دیگر واحدهای حكومت آمریكا ارائه می‌دهد، متمایز از دیگر روزنامه‌های آمریكا است.
    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، واشنگتن پست بر خلاف نیویورك تایمز و وال استریت ژورنال به صورت ملی منتشر نمی‌شود بلكه از انتشار محلی در واشنگتن دی سی و شهرهای ساحل شرقی آمریكا برخوردار است.
    این روزنامه‌ی صبح كه جزو مهمترین روزنامه‌های آمریكا و جهان به شمار می‌آید در 1877 به صورت خبرنامه‌ی چهار صفحه‌ای به عنوان ارگان رسمی حزب دموكرات آمریكا تاسیس شد. این روزنامه در اوایل كار با مشكلات مالی بی شماری روبه‌رو شد تا اینكه در سال 1889 فروخته شد. مالك جدید روزنامه حجم صفحات و سایز روزنامه را تغییر داد اما به علت اینكه رویه‌ی روزنامه بسیار محافظه كارانه شده بود توفیقی نیافت. 
    


ادامه مطلب

شنبه 16 بهمن 1389

گروه فشار

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :جامعه شناسی ،

گروه فشار Pressure Group

گروه‌های فشار را می‌توان ترکیبی از اشخاص تعریف کرد؛ که دیدگاه‌ها و منافع مشترک دارند و برای رسیدن به هدفهای خود بر دیگران، اعمال فشار می‌کنند. «فشار عملی است که شخصی با سعی در تحت تأثیر قرار دادن دیگری از طریق اعمال زور، به انجام می‌رساند. زمانی گروهی را دارای فشار یا ذی‌نفوذ می‌خوانند که بطور منظم دست به اعمال نفوذ‌های گوناگون در جهت وارد کردن فشارهای اخلاقی بر روی نیروها یا گروه‌های گوناگون زند»

مفهوم گروه فشار از مفاهیم جدیدی است که مختص جوامع صنعتی و جدید است و منشأ امریکایی دارد. این اصطلاح نخستین بار در اواخر دهه 1920 توسط روزنامه‌نگاران ایالات متحده به کار گرفته شد. هدف گروه‌های فشار به زانو درآوردن سیاست دولت‌ها یا سازمان‌های بین‌المللی برای نیل به منافع یا ترویج گرایش‌های ویژه است.
در کاربرد اصطلاح گروه فشار 2 نوع تعبیر وجود دارد؛ برخی گروه فشار را تشکیلاتی می‌دانند، که برای تحت فشار قرار دادن مقامات رسمی حکومتی به وجود می‌آید؛ تا در تصمیماتشان، منافع اعضای گروه فشار را در نظر بگیرند. برخی دیگر معتقدند گروه فشار وسیله‌ای است در دست طبقات حاکم، در جهت مسخ مردم که می‌توانند دگرگونی‌هایی بر عقاید مردم از راههای غیر مستقیم و به کمک وسایل گوناگون از جمله تصویر و زبان و خط و غیره، ایجاد کنند. برانگیختگی عواطف عمومی و مهیا ساختن مردم برای پذیرش عقایدی معین از اهداف گروههای فشار حاکم است.
در حالتی که گروه فشار به مقامات حاکم نسبت داده می‌شود، این گروه همواره با شیوه‌های مختلف می‌کوشد تا عقاید عمومی را با مقاصد خود، موافق گردانند و یا عقاید مطلوب خود را بر عامه جامعه تحمیل کنند. به عبارت دیگر گروه فشار متشکل از افرادی است که دارای منفعت مشترکی هستند و می‌خواهند از آن دفاع کنند. برخی متفکرین معتقدند، گروه‌های فشار همان گروه‌های ذی‌نفوذ هستند که در جامعه حضور عینی ندارند؛ ولی به وسیله دخالت‌ها و اعمال نفوذها به طور نامرئی، به شکل مثبت یا منفی، روند امور اجتماعی را به دلخواه خود به حرکت درمی‌آورند. چنین گروه‌هایی در همه سطوح جامعه نفوذ دارند در مجالس قانون‌گذاری، در هیأت حاکمه، در اتحادیه‌ها و شوراهای شهر و ...
 
تمایز گروه‌های فشار از هم
گروه‌های ذی‌‌نفوذ گاهی به صورت شبکه‌های خویشاوندی، اجتماعات سیاسی، مذهبی و حتی ادبی و علمی مبادرت به فشار و نفوذ می‌کنند! «از این رو گروه‌های فشار با توجه به معیارهایی چند از یکدیگر متمایز می‌شوند:
1.   ماهیت آنان(گروه‌های ذی‌نفوذ حرفه‌ای، سیاسی یا اندیشه‌ای و ...)؛
2.   وسایلی که در عمل به کار می‌گیرند(افکار عمومی، تبلیغات سیاسی و ...)؛
3.   روش‌های آنان(امتناع، تهدید، خرابکاری، فساد، عمل مستقیم و ...)؛
4.   صوری از قدرت؛ که در اختیار دارند و بدان تمایل می‌ورزند».
تدابیر گروه فشار
«گروه فشار تلاش می‌کند تا به طور مستقیم در عقاید عمومی راه یابد و وسایل روا یا ناروایی را بر اساس تسلط بر عقاید عمومی به کار می‌برند. در این جا چهار وسیله از آنها را که عمومیت و اهمیت بیشتر دارند، نام می‌بریم"
1- تدابیر اقتصادی: در این شیوه، گروه فشار با دادن وام، رشوه یا هدیه، به جمع‌های انسانی مورد نظر خود، آنها را به فرمان خود درمی‌آورند؛
2- تدابیر حقوقی: گروه فشار کوشش می‌کند تا خواست‌هایشان بوسیله قوانین و مقررات جامعه بر مردم تحمیل شود؛ مانند وضع قوانینی در شوراهای شهر که به نفع آنها باشد؛
3- تدابیر تخریبی: گروه فشار ممکن است در نهان یا آشکار برای درهم شکستن مقاومت مردم و ربودن عقاید عمومی، به خرابکاری و انهدام سازمان‌ها و جماعات مخالف همت گمارند و گناه آن را بر گردن گروه مخالف بیندازند؛ مثل آتش زدن مجلس قانون‌گذاری آلمان توسط طرفداران هیتلر به منظور بدنام کردن چپ نمادها.
4-  تدابیر تبلیغی: گروه فشار با وسیله ماهرانه که «تبلیغ یا (آوازه‌گری) نام دارد به دگرگون کردن یا ساختن عقاید عمومی می‌پردازد».
 
انواع گروه فشار
«ژان می‌نی(Jean Megnaudi) جامعه‌شناس معاصر فرانسوی، گروه‌های فشار را بر اساس هدفی که تعیب می‌کنند به دو دسته تقسیم کرده است:
الف) گروه‌های شغلی: شامل گروه‌های فشاری هستند که هدف اصلی آنها به دست آوردن امتیازات مادی بیشتری برای اعضایشان است. در این دسته می‌توان اتحادیه‌های کارگری، سندیکاهای کارفرمایان، تعاونی‌‌های تولید و غیره را نام برد.
ب) گروه‌های ایدئولوژیک: در این دسته گروه‌های مذهبی، ملی‌گرایان، آزادی‌خواهان، طرفداران افکار بشر دوستانه و غیره قرار می‌گیرند. گروه‌های دیگری نظیر مدافعین حقوق بشر و حقوق زنان را نیز به این رده می‌توان اضافه کرد».
عمل گروه‌های فشار، جهت دستیابی به اهدافشان باید در سطوح مختلفی انجام گیرد. نخست به منظور مشروع ساختن اهمیت ملی منافعشان، باید بر افکار عمومی تأثیر بگذارند. همچنین برای به هم‌پیوستگی نیروی گروهی، بر اعضای گروهشان باید تأثیر بگذارند.
 
منبع: حمید عضدانلو؛ کتاب آشنایی با مفاهیم اساسی جامعه‌شناسی