تبلیغات
منطقه آزاد - مطالب مرداد 1390
شنبه 22 مرداد 1390

معرفی رشته علوم ارتباطات اجتماعی

   نوشته شده توسط: علی ولی پور    نوع مطلب :عمومی ،

آشنایی با رشته علوم ارتباطات اجتماعی

مطالعات ارتباطات یکی از شاخه ‌های جوان علوم اجتماعی معاصر به شمار می ‌آید که در ایران نیز بسیار جدید است. این مطالعات پس از جنگ جهانی دوم رو به رشد نهاد و از سایر رشته‎ های علمی هم چون جامعه شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی و حتی مهندسی کمک گرفت. ارتباطات با گسترش رسانه‌ های الکترونیکی به تدریج به صورت رشته آموزشی مستقل در دانشگاه ها راه ‎اندازی شد. توسعه فوق العاده وسایل ارتباط جمعی هم چون شبکه‌ های ارتباطی و ماهواره‌ای، چند رسانه‌ای ‌ها و رسانه ‌های متعامل در دنیای معاصر، تا بدان جا موثر بوده است که نه تنها علم ارتباطات را به عنوان یکی از محورهای اصلی مطالعات دنیای معاصر قرار داده است، بلکه عصر معاصر را عصر ارتباطات و جامعه جدید را جامعه اطلاعاتی نامیده‌اند.

فرهنگ و ارتباطات: یک نگاه نو

علم ارتباطات در ایران دارای شاخه ‌های محدودی هم چون روزنامه نگاری، روابط عمومی، تحقیق در ارتباط جمعی و خبر بوده و جایگاه سایر شاخه‌ های مطالعاتی و نیز شناخت رسانه های مدرن در این علم خالی مانده است. دانشگاه های  آزاد تبریز، امام صادق (ع) ، علامه طباطبایی و تهران و برخی دیگر از دانشگاههای آزاد پس از گذشت یک دهه از تاسیس رشته  علوم ارتباطات اجتماعی و تبلیغ و با بهره‌ گیری از تجربه ‌های نوین دانشگاه های خارج از کشور، اقدام به یک نوآوری نمود و رشته فرهنگ و ارتباطات را در ایران بنیان نهاد. به این ترتیب، علم ارتباطات در حوزه مطالعات فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است تا از دستاوردها و تکنیک های ارتباطات در سیاست ها، برنامه ها و اقدام های فرهنگی ملی و بین‌المللی استفاده شود. علاوه بر این آشنایی با معارف اسلامی، امکان بهره‌گیری از این دانش را در حوزه‌های دینی فراهم می ‌سازد.

زمینه ‌های شغلی این رشته

دانش آموختگان این رشته علاوه بر توانمندی تدریس و تحقیق در مراکز آموزشی و پژوهشی می‎ توانند در سازمان های رسانه‎ای هم چون صدا و سیما و مطبوعات، وزارتخانه ‌ها و مراکز فرهنگی همانند آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رایزنی های فرهنگی خارج از کشور، نهادهای فرهنگی و ارتباطی از قبیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به فعالیت های تخصصی اشتغال پیدا کنند.

مقطع کارشناسی

رشته علوم ارتباطات اجتماعی در مقطع کارشناسی (لیسانس) دارای3 گرایش است. این گرایش ها عبارتند از:

1- پژوهش در رسانه ها 2- روابط عمومی 3- روزنامه نگاری

آینده شغلی و بازار کار در هر یک از گرایش های فوق در این مقطع از قرار زیر است:

1- خبر نگاری در رسانه های مكتوب و شفاهی

2- كار در روابط عمومی سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی

مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته در آزمون کارشناسی ارشد سال 89 دارای 2 گرایش اصلی است. این گرایش ها عبارتند از:

1- علوم ارتباطات اجتماعی؛ که خود دارای زیر گرایش هایی می باشد که عبارتند از؛

-روزنامه نگاری

- مطالعات فرهنگی و رسانه

- تبلیغ و ارتباطات فرهنگی

- تحقیق در علوم ارتباطات

2- مدیریت رسانه

بازار  کار گرایش های ذکر شده با دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در آن گرایش، به ترتیب اولویت به شرح ذیل است؛

1- مدیریت روابط عمومی های سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی

2- مدیریت رسانه های مكتوب و شفاهی اعم از روزنامه ها ، شبكه های تلویزیونی و رادیویی

3- كارشناسی برنامه های فرهنگی در رسانه ها (مكتوب و شفاهی)

4- نظارت فرهنگی بر تبلیغات پذیرفته شده در رسانه ها