تبلیغات
منطقه آزاد - مطالب فروردین 1393
سه شنبه 19 فروردین 1393

ممنوعیت گذرموقت خودروهای مناطق آزاد تا کی ادامه می یابد؟

   نوشته شده توسط: یه بی نشون    نوع مطلب :عمومی ،

ماه ها بود به علت مشکلاتی در وبلاگ حضور فعال نداشتم، با این پست، استارتی بر آغاز دور جدیدی از وبلاگ نویسی را در چارچوب قانون کلید می زنم.

گزارش پیش رو را برای هفته نامه همزیستی قشم نوشته بودم و در تاریخ 10 اسفند 1392 منتشر شد.


 

ممنوعیت گذرموقت خودروهای مناطق آزاد تا کی ادامه می یابد؟

بخشنامه ای که "تر و خشک" را با هم می سوزاند


http://up.medrik.net/images/lfbs3vlw4xb1scbcvboz.jpghttp://www.freezones.ir/Portals/0/News/2011-06-06_90.jpg


علی ولی پور- روزنامه نگار- هفته نامه همزیستی قشم: شاید بخش مهمی از جمعیت 114 هزار نفری جزیره قشم را مهاجران تشکیل می دهند که از قومیت های مختلف و دارای فرهنگ های گوناگون هستند و زیر چتری با هویت واحد، بنام هویت ایرانی و اسلامی جمع شده اند، شهروند جزیره ای شده اند که شاید از زادگاه اصلی خود فرسنگ ها فاصله داشته باشد.

نیروی جاذبه ای که افراد را به این جامعه کوچک می کشاند، می تواند دلایل مختلف اقتصادی داشته باشد، اما ایجاد مانع برای بهره برداری شهروندان از مزیت های آن می تواند دلیلی برای گریز باشد که تبعات نگران کننده ای در پی خواهد داشت.

یکی از این امتیازات ویژه برای شهروندان منطقه آزاد قشم وارد کردن خودروهای خارجی بدون عوارض گمرکی و گذر با آنها به داخل کشور تحت شرایط خاص قانونی است.

حال اگر این حق از حقوقشان ضایع شود، چیزی جز سفره خالی برای آنها باقی می ماند؟ توسعه هر شهر و کشوری در گرو شهروندان فعال و جامعه پذیر است، همچنین اصل امروز جوامع مدرن صنعتی بر پایه تئوری فایده-فایده بنا شده است، اصلی که حتی جوامع در حال توسعه هم در پی آن است. حال اگر فایده یکسویه باشد و به نحوی بهره کشی یک سویه بر آن حاکم شود، عاقبت خوشایندی نمی توان متصور شد.

ممنوعیت عبور موقت برای خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد قشم که از شش ماه پیش به صورت بخشنامه از سوی گمرک ایران اعمال شده است، یکی از موارد مذکور است که تردد شهروندان پرکار و زحمت کش جزیره را  با مشکلات عدیده اقتصادی، روحی و روانی مواجه کرده است.

شهروندان قشم ناراحتند

انعکاس نگرانی ها و دغدغه های تعدادی از شهروندان قشم که قریب به اتفاق، متفق و از وضعیت حاضر ناامید شده اند شاید مجالی باشد برای شنیدن حرف ها و درد دل های آنها، یا شاید هم آغازی باشد برای رفع گشایش از مشکلات آنها.

صحبت کردن درباره یک موضوع با افراد جامعه و شنیدن نظرات، ذهن را ناخودآگاه به یاد نظریه های روان شناسی اجتماعی می اندازد که مصداقی برای ضرب المثل "پنج انگشت یکی نیست" است.
فرقی ندارد فرد بازاری باشد یا کارمند، طبقه متوسط شهری باشد یا کارگر، همگی یک مشکل واحد و مشترک دارند که افکار عمومی اهالی منطقه آزاد قشم را شکل داده  است و یکصدا می گویند: ((مشکل گذر موقت ماشین، همه ما را از کار و زندگی عقب انداخته است))، شاید استدلال ها متفاوت باشد ولی در جمع بندی گفته های خودشان همدل هستند.

حسن از کارمندان دولتی نسبت به ممنوعیت پلاک های گذر موقت بدجور شاکی است و می گوید: "طی یک سال گذشته نتوانستم حتی یک بار هم به دیدار فامیل بروم، بنابراین مجبور شدم خودرو داخلی با پلاک ایرانی بخرم که هزینه سنگینی هم بابت آن متقبل شدم". این کارمند زحمت کش شبستری از آذربایجان شرقی،از تحمل هوای طاقت فرسای قشم سخن می گوید و در عوض این را حق خود می داند که در قبال تحمل سختی ها بتواند با خودرو خارجی حداقل یک ماه از فصل تابستان را همراه خانواده در گشت و گذار باشد. ولی او دلی پرتر از این داشت و فراتر از موضوع بحث رفت و گفت برای کسی که یک بار در سال بعنوان توریست به جزیره می آیند گرفتن عوارض حق منطقه آزاد است ولی برای ما اهالی جزیره به هر دلیلی مثل کار اداری و یا مشکل سلامتی برای ویزیت پزشک های متخصص به بندرعباس تردد می کنیم یک هزینه اضافی است که برای هر رفت و برگشت 40 هزار تومان عوارض بدهیم.

فاتحه مزیت های مناطق آزاد را بخوانیم

در ادامه این شهروند یکی از پیامدهای ممنوعیت گذرموقت خودروهای خارجی با پلاک منطقه آزاد قشم را مجبور شدن مردم قشم برای خرید خودروهای ساخت داخل دانست و افزود: اگر هدف این باشد باید فاتحه مزیت های مناطق آزاد را بخوانیم.

اکبر یکی دیگر از شهروندان است و با استنباط شخصی خود ممنوعیت گذرموقت را صحیح می داند و می گوید "نبود آن بهتر از بودنش است" او دلیل گفته هایش را این چنین تشریح می کند: پرونده بازی های سخت اداری، آن هم برای یک ماه! ارزش زحمتش را ندارد. او سفر را ضروری می داند و برنامه ریزی را هم یک اصل. او در ادامه اضافه می کند: تا به خودم بیایم، بفهمم به مرخصی آمده ام، سفر را شروع کرده ام و تازه برای آن برنامه ریزی کنم، بیش از نیمی از این سی روز تمام شده است و نمی دانم با فرصت اندکی که دارم کجا بروم و کدام فامیل را ببینم! هیچ جا نمی توانم برسم.

او ارتقای مدت گذرموقت از یک ماه به دو تا سه ماه را ضرورت می داند و درخواست اصلی اش از مسئولان  نیز همین است. این شهروند در بخش دیگری از صحبت های خود با یاد آوری فرایند پلاک گذاری موقت، طی چند سال گذشته که این روند تا ممنوعیت آن در مهر ماه سال جاری ادامه داشته است، می گوید: اگر پلاک گذاری از راهنمایی و رانندگی بندرعباس به خود قشم انتقال یابد، هم در وقت ما صرفه جویی می شود و هم در زیر گرمای بالای 45 درجه ای تابستان به ستوه نمی آییم.

از نظر او مکانیسم سالیان پیش، راحت تر از سازوکار قبل از ممنوعیت بود، چون که ضمانت بیمه راحت تر بود ولی الان باید مبلغی قابل توجه بعنوان ودیعه و سند محکم گذاشته شود. اکبر به علت همین مشکلات از چند ماه پپیش  دیگر ماشین با پلاک قشم سوار نمی شود بلکه ایرانی سوار می شود.

آرمان یکی دیگر از شهروندان قشم، پیشنهادی قبل از حل مشکل دارد و از مسئولان در جهت آسان تر کردن ترددشان انتظار دارد تا بخشنامه ای برای پلیس راه های داخل کشور بدهند و از تردد خاص ماشین های گذرموقت آگاهشان کنند تا استرس جریمه شدن  و خواباندن در پارکینگ راهنمایی و رانندگی نداشته باشند.

معیارهای عجیب و غریب!

مهران که از بازاریان اهل تهران است و چند سالی را هم بعنوان مدیر بازرگانی در دوبی فعالیت و زندگی کرده و اکنون ساکن قشم شده است، یک سوال پیش می کشد که چرا خودروهای دو در و اسپرت را مجوز عبور نمی دهند! و معیار و ملاک  عدم مجوز آن چیست؟

او با اشاره به نبود امکانات رفاهی و تفریحی لازم و باکیفیت و متنوع برای مردم قشم می گوید: کسانی که افزون بر 9 ماه تمام سال را کار کردند، حداقل باید بتواند سه ماه تابستان را در قشم نباشند و به جاهای دیگر کشور سفر کنند.

حمید برخلاف بقیه، نظر متفاوتی دارد. وی از ممنوعیت پلاک های گذرموقت دفاع و از حق مسلم مسئولین یاد می کند که خواهان جلوگیری از سو استفاده ها هستند، اما می خواهد روال ممنوعیت طوری مدیریت شود تا تر و خشک یک جا نسوزند.

او در ادامه صحبت هایش منطقه آزاد ارس در شمال غربی کشور را نمونه خوبی برای پیاده سازی برای استان هرمزگان معرفی می کند که خودروهای این منطقه نیاز به گذر موقت ندارند و می توانند در محدوده استان تردد کنند.

رامین هم از جوانان بازاری اهل کرمانشاه است که از سه سال پیش به قشم مهاجرت کرده است. وی می گوید همیشه دوست داشتم خودرو لوکس خارجی داشته باشم و با درآمدی که در این چند سال داشتم توانستم یک مدل 2013 بخرم، او می خواست خودرو خودش را به زادگاهش یعنی کرمانشاه ببرد تا مادر و دوستان شاهد پیشرفت مالی او باشند که قانون جدید مانع از این رخ نمایی شد!

گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری!

پیش از این فرزین حقدل، قائم مقام معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم گفته بود: اگر تخلفی در یکی از گمرکات مناطق آزاد کشور صورت گرفته، دلیل بر حذف امتیاز گذر موقت برای دارندگان خودروهای خارجی دارای پلاک مناطق آزاد در دیگر مناطق نمی شود.

حقدل با اشاره به اینکه مکاتبات متعدد سازمان منطقه آزاد قشم با گمرک جمهوری اسلامی ایران تاکنون پاسخی از سوی آن ها در بر نداشته است، این اقدام را مصداق تخلف از قانون دانست و بر پیگیری این موضوع از سوی سازمان منطقه آزاد قشم در سایر مراجع ذیصلاح از جمله مجلس شورای اسلامی از طریق دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تاکید کرد.

نقطه نظرهای این افراد مصداق مشت نمونه خروار است، همان افرادی که هر یک گوشه ای از موتور چرخ اقتصاد و توسعه قشم را می چرخانند خواندیم. همچنین در حسن نیت و خدمت صادقانه مسئولان ذیربط شکی نیست و برخورد با سواستفاده ها و جلوگیری از آن، هم از نظر قانونی، هم از نظر قضایی، هم از نظر اخلاقی بسیار پسندیده و قابل احترام است که نشان از حاکمیت قانون است و زیستن در زیر سایه آن آرزوی هر بشری است که امنیت و ثبات را به دنبال دارد، ولی آیا نوع ممنوعیت اعمال شده پلاک های گذرموقت خودروهای خارجی مناطق آزاد، همانند برخی از اقدامات عجولانه و غیرکارشناسی نیست که همه را بخاطر عده ای انگشت شمار متخلف، از دسترسی به حقوق مسلم شان محروم کرده اند؟!